De Waal machinebouw

De Waal Machinebouw
“Ik wil een netwerk hebben dat altijd draait”
Een scheepslift tilt langzaam maar zeker een meer dan 100 meter lang binnenvaartschip uit het water. Langs de kade hijst een torenkraan een stalen profiel op een half afgebouwd schip. En in grote hallen werken vakmensen aan nieuwe scheepsonderdelen. “Zonder netwerk ligt dit bedrijf bijna helemaal stil”, zegt Marco de Waal van De Waal Machinefabriek.

Marco is samen met zijn vader en zus eigenaar van De Waal Machinefabriek. En al gaat de crisis de scheepvaart niet voorbij, het familiebedrijf blijft investeren in nieuwe bedrijfsruimte, een extra kade en moderne machines.“ Het is belangrijk om alle kosten in de gaten te houden”, zegt Marco. “Daarvoor hebben we een ERP-systeem, waarin we voor elk project de uren en materialen vastleggen. Dat is het pakket AMF2000. Mede door dit pakket is tien jaar geleden de relatie met VANESSEN ICT ontstaan. We gingen toen over van een DOS- naar een Windows-versie. Tot die tijd hadden we alleen wat computers aan elkaar geknoopt. Met het oog op de nieuwe versie zouden we een netwerk moeten inrichten. Van de AMF2000-leverancier begrepen we dat VANESSEN ICT dealer was geworden; dat leek ons handig: een automatiseerder die ook ons pakket goed kent.”

 

Terminal/server
Inmiddels staan er bij het bedrijf 35 medewerkers op de loonlijst, waarvan 17 ICT-gebruikers. Het netwerk uit 2001 werd in 2007 volledig vervangen. Op advies van VANESSEN ICT schakelde De Waal Machinefabriek over op thin clients. Ofwel: alle software draait centraal op de server. Ook de Microsoft Office-pakketten. “Een terminal/serversysteem”, knikt Marco. “Dat is ideaal. Als we software willen upgraden, hoeven we dat maar één keer te doen. De werkplekken in de fabriek en in het kantoor zijn met een glasvezelkabel met elkaar verbonden. Zo kunnen we tekeningen en andere documenten snel uitwisselen.”

 

Storingen adequaat opgelost
Dat betekent óók dat de fabriek zo goed als stilligt op het moment dat het netwerk niet functioneert. En dat is wel het laatste dat Marco wil… Gelukkig kan VANESSEN ICT op afstand ingrijpen bij storingen. Marco belt of mailt in dat geval naar de helpdesk. “Ik wil een netwerk hebben dat altijd draait, omdat het over de continuïteit van ons bedrijf gaat. Daarom ben ik blij dat ze zo snel en adequaat reageren als er zich een storing voordoet. En wat misschien wel de basis is van onze relatie: vertrouwen! Zij kunnen bij al onze vertrouwelijke informatie. Maar we weten dat ze daar goed mee omgaan!”

Wie zijn wij?

De mensen van VANESSEN ICT

Alle medewerkers

Meer weten?

Wij helpen u graag!

Neem contact op