Office365 back-up, overbodige luxe of standaard maatregel?

‹ Terug naar nieuwsoverzicht 26 februari 2020

Microsoft biedt diverse services binnen Office 365 aan maar een uitgebreide mogelijkheid om je data te back-uppen zit daar helaas (nog) niet bij. Tegelijkertijd vertrouwen we al onze data toe aan diensten van Microsoft, zoals Exchange Online, SharePoint Online, en OneDrive. Daarom is het belangrijk om na te denken over een goede back-up oplossing. Waarvan wij adviseren dat deze verder gaat dan de standaard mogelijkheden van Microsoft.

De visie van Microsoft op data is dat ze een Cloud-platform aanbieden waarbij data altijd beschikbaar is, dus ook jouw data zou je zeggen. Maar wat ze hiermee niet doen is het uitsluiten van de menselijke factor. Zonder een extra back-up oplossing kan deze factor fataal zijn voor je data. Daarom vertellen we je graag iets meer over back-uppen in Office 365.

 

Waar voldoet een goede back-up aan?

Over het algemeen is de traditionele 321-regel “Bewaar 3 kopieën op 2 verschillende media, waarvan 1 op een andere locatie” er een die vaak met succes wordt toegepast. In het geval van Office 365 heb je Office 365 nodig om bij je back-ups te kunnen komen. Het is daarom verstandig om jezelf af te vragen of je geheel afhankelijk wilt zijn van één partij.

Wat zegt Microsoft zelf?

Microsoft geeft in haar services agreement het volgende aan over de beschikbaarheid van hun diensten: We streven ernaar de Diensten altijd in bedrijf te laten zijn. Alle online diensten hebben echter zo nu en dan te kampen met storingen en onderbrekingen. In geval van uitval of onderbreking van de Dienst kunt u Uw Inhoud mogelijk tijdelijk niet bereiken. We raden aan dat u regelmatig een back-up maakt van Uw Inhoud en de Gegevens die u opslaat in de Diensten of opslaat door middel van Apps en Diensten van derden.

In SharePoint Online werkt Microsoft met verschillende prullenbakken. Makkelijk gezegd, een 1e en 2e lijns prullenbak. Om het begrijpelijk te houden gebruiken we alleen het woord ‘prullenbak’.

In SharePoint Online worden items 93 dagen bewaard, in de 1 prullenbak, vanaf het moment dat je ze van hun oorspronkelijke locatie verwijdert.

Deze 93 dagen periode geldt alleen als de prullenbak waarin je verwijderde items staan nog genoeg ruimte heeft om de verwijderde items te bewaren. Mocht een prullenbak al vol zitten dan worden je oudste items automatisch opgeruimd en dus definitief verwijderd zonder dat jij dit doorhebt en zonder dat de 93 dagen zijn verstreken.

Dus hoe garandeer ik mezelf van een goede back-up?

Ondanks dat er binnen Office 365 verschillende opties zijn voor het beschikbaar houden van je data, zijn deze vaak niet afdoende en is het verstandig om het advies van Microsoft te volgen om een third party back-up software te gebruiken. Op deze manier ben je, als het gaat om je data, niet alleen afhankelijk van Microsoft en weet je zeker dat je data goed en veilig wordt geback-upt.

Vergelijkbare berichten

 
Wie zijn wij?

De mensen van VANESSEN ICT

Alle medewerkers

Meer weten?

Wij helpen u graag!

Neem contact op

Onze Partners